Една ненаписана книга е повече от празнина. Тя е един от животите, които бихме могли да изживеем - едно от пътуванията, които сме пропуснали. В тази изключително оригинална и дръзка творба Джордж Стайнър разказва за седем книги, които не е написал - защото някои интимни подробности и недискретности са били твърде рисковани, защото темата е била твърде болезнена, защото емоционалното или интелектуалното предизвикателство се е оказало не по силите му. Книгите, за които става дума, са фокусирани върху най-разнообразни теми: терзанията на надарения пред лицето на гения, връзката между сексуалния живот и езика, „парадоксът ... |
|
Трето допълнено издание. ... Това е първият речник у нас, посветен специално на стихосложението. Досега стиховедски термини са били включвани в общите речници по теория на литературата - в ограничен брой и кратък обем на статиите. Предлаганото издание съдържа около 300 стиховедски термина, изяснени в статии в широк обем, богато илюстрирани с примери от стихотворни текстове. Статиите носят задълбочен научен поглед към същността на понятията - плод на сериозни проучвания на класически и съвременни стиховедски изследвания. Речникът е предназначен за ученици, студенти филолози, преподаватели по литература, поети, преводачи, ... |
|
Специална поредица най-доброто от високата българска класика ... Томът съдържа голяма част от критическото наследство на Иван Мешеков, биографични данни и статии от Б. Делчев, П. Зарев, П. Анчев и Св. Игов. Всеки том е придружен от статии, анализиращи от различни гледни точки творчеството на българските класици. Изданието е насочено към ученици и студенти, както и към широката българска общественост. ... |
|
Сто двадесет и трите книги, предложени в резюме и съпроводени с коментар, са подбрани според традиционното разбиране кои произведения са най-важните в световната литература. Включените творби са най-често споменавани от литературните историци и интелектуалната история. Обзорът завършва с "Непосилната лекота на битието" на Милан Кундера , написана през 1984 г., от което в никакъв случай не следва, че след тази година книги на световно ниво не са създавани. Но настоящият том е посветен единствено на "сигурните неща", негова тема са произведенията, устояли на проверката на времето и удостоени от " ... |
|
Предлаганата монография не е само музеоложки прочит на понятия като литературна памет, литературно наследство и литературен музей, а е първото произведение на българската литературна музеология - многостранно, с богатство от изследователски полета и защитени тези. Книгата е задълбочен анализ на съдържанието, обхвата и периодите на българската литературна памет, на нейните проявления и измерения, на разнообразие от институционални форми на социализацията и на научно осмисляне на музейните способи за общуване с литературните артефакти. И всичко това представено с неговото съдържателно присъствие в историческия процес. ... |
|
Неговата почти светкавична поява в литературното поле и досега впечатлява критиците, които се опитват да си обяснят как така току-що дебютирал автор, при това без каквато и да било институционална подкрепа, се превръща в една от най-значимите и влиятелни фигури в българската поезия... На какво се дължи този тъй феноменален и тъй рядко срещан в онези години успех, благодарение на който Борис Христов изведнъж се оказа централна фигура в българската поезия, хвален открито от почти всички и скрито ненавиждан от водещите фигури в тогавашното тоталитарно статукво? Как стана така, че трудната му поезия, чиито послания далеч ... |
|
Мария Русева е доктор към Факултета по славянски филологии в СУ Св. Климент Охридски. Автор е на научни статии, студии и рецензии в областта на новата българска литература. Член е на редакционния екип на сп. Филологически форум. Участва в редица проекти, сред които Литература и техника. Изобретяване на модерността в българската литература, Острови на неблажените. История на неконвенционалната българска литература от 1944 до 1989 г. в нейния социокултурен контекст и други. Появата на тази книга е провокирана от желанието да се проследи многообразието от художествени интерпретации на пътя и пътуването. В нея са очертани ... |
|
Съставител: Александър Кьосев . ... Читатели в текста е екипно изследване, посветено на начина, по който съвременната българска литература изгражда образ на своя читател и прави опит да контролира и насочва читателското поведение на публиките. Не става дума непременно за конкретни адресати, за които авторът си е мислел съзнателно и целенасочено, нито за маркетингово определена целева група от читатели - купувачи на книги, а за казаното по-горе - онова, което литературната теория нарича имплицитен читател. ... |
|
Съставител: Иван Иванов , Надежда Стоянова . ... Сборник в чест на 80-годишнината на професор Симеон Янев . Настоящият сборник е скромен опит на филологическата общност да чества юбилея на един от знаковите си учени и писатели - професор Симеон Янев - автор на повече от тридесет научни и художествени книги, на стотици статии, студии и рецензии, редактор на елитни периодични издания, преподавател и изследовател, формирал и формиращ литературно-историческото мислене на поколения българисти. ... |
|
Съставител: Ноеми Стоичкова - Иванова , Мария Русева. ... Настоящият сборник събира текстове от националната конференция с международно участие Литературни форми на границата между документално и художествено, проведена онлайн на 17 - 18 ноември 2021 г. Тя бе третият форум, организиран по проекта Текстове от маргиналията: памет и употреби (започнал през 2019 г.) към Факултета по славянски филологии на Софийския университет Св. Климент Охридски. Това трето издание разшири представата, че продуктивната в последните около три десетилетия тема за литературната периферия може да открива нови ниши. Защото граничността по ... |
|
Второ преработено издание. ... В монографията Ваня Добрева решава стратегически важен проблем от историята на българската възрожденска литература: за функционирането на комедийния жанр в системата от идеи, форми и жанрови класификации на българската литература през XIX век. Чрез фокус върху спецификата и структурните особености на българската комедия се обобщават нейни типологични особености: принадлежност към балканските и европейските форми на комичното, самобитност и оригиналност - връзка с народната култура, рецепция и адаптация на актуални идеологически концепти, разработване на националнозначими жанрови модели. ... |
|
Трагичният път на руското човеколюбие."Часове преди да напусне тази печална земя, големият български литературовед, театровед, литературен критик, преводач (главно от унгарски и руски език), поет и изкуствовед проф. Чавдар Добрев остави своя последен земен труд с многозначителното заглавие Елипса във въздуха. Какво се крие зад това увлекателно метафорично заглавие? Авторът черпи вдъхновение за тази метафора от знаменитото есе на Ортега и Гасет за Достоевски и разширява неговия духовен периметър до естетико-художествената елипса на влиянието на руската литература върху световната литература. Може да се каже, че ... |