От фолк към етно джаз и уърлд мюзик. ... Към края на ХХ век в света протичаше (и продължава) глобален процес на културна интеграция, в който - слава Богу! - винаги надменният Запад, родил по думите на Цветан Тодоров западната ксенофилия, най-сетне долови големия ресурсен потенциал на Изтока. И го включи в своя културен, производствен и търговски интерес, обхождайки в търсене на "суровинни източници" огромната територия от Сибир до Антиподите и от Гибралтар до японските острови. Изтокът от своя страна съзря възможност за своята културна идентификация и откликна с готовност на творческото предизвикателство. ... |
|
Къде според Гаджев е Теодосий Спасов в пътната карта на новите търсения в джаза? Авторът клони към подреждане на музикалните търсения на героя си под етикетите етноджаз и уърлд мюзик. Същевременно се съгласява с оценката на сп. „Нюзуик“, че Теодосий „е създал нов музикален жанр“. Ако приемем това малко по журналистически пресилено твърдение, кой е този жанр? Как да назовем музиката, която прави Теодосий? Всъщност той прави по различни времена различни музики – в това ни убеждава и Гаджев в книгата си. Но нито Теодосий Спасов се е произнесъл по въпроса, нито неговият музиконаблюдател и животоописател Владо Гаджев се е ... |
|
Владимир Гадже в (1944) е изтъкнат джазов критик, журналист и преподавател по социология на музиката и история на джаза в Нов български университет. През последните четири десетилетия е бил кореспондент на специализираните издания Melodie, Чехословакия и Jazz Forum, орган на Международната джазова федерация, както и сътрудник на списанията "Jazz Podium", "ФРГ" и "Musica Jazz", Италия. През 2000 г. германското издателство "Konemann" и българското "Кибеа" отпечатаха за разпространение в цял свят неговата "Илюстрована енциклопедия на музикалните инструменти по света& ... |
|
Изданието "Странджански фолклор" съдържа 805 народни песни от Странджанския край (митически, обредни, коледарски, на филек, лазарски, великденски, гергьовски, панагирски, нестинарски, любовни, сватбарски, семейни, за робството, хайдушки и комитски, за войните, за младежки задявки, детски), 66 броенки, 655 пословици и поговорки, 15 баяния и заклинания, 17 поверия, 45 приказки, предания и легенди, както и спомени за Освободителната война 1877 - 1878 г., за Преображенското въстание, за двете балкански и Първата световна война, за събитията 1923 - 1925 г., за опожаряването на с. Евренозово и прогонването на жителите ... |
|
Това издание - първо по рода си - е израз на преклонението пред артистичното дело на плеяда забележителни български музикални интерпретатори и педагози. Благодарение на тях българското музикално-изпълнителско изкуство е добре познато по целия свят. Разбира се, бе невъзможно всички да се съберат в една книга, дори тя да е в две части. Наложи се мъчителен подбор; за съжаление извън включените в двете части 121 имена останаха немалко равностойни на тях колеги. Не е изключено в бъдеще да се появи продължение на книгата. В първата част на книгата, която държите в ръцете си, са включени изтъкнати представители на гилдиите на ... |
|
Хроники. ... Това е книга за авангарда в електронната музика на ръба на две епохи, няколко прехода, един океан и една Желязна завеса. За пръв път българско издание разглежда развитието на електронната музика у нас и творчеството на композитора Симо Лазаров успоредно със съдбите на фантастичните мечтатели в жанра: Леон Теремин, Луиджи Русоло, Едгар Варез, Оливие Месиен, Пиер Шефер, Пиер Булез, Лучано Берио, Карлхайнц Щокхаузен, Робърт Муг, Джон Кейдж, Янис Ксенакис, Луиджи Ноно, Джорджо Мородер, Жан-Мишел Жар, Вангелис и Исао Томита. Книгата повежда читателя към предчувствието за една "възможна" България, чието ... |
|
Ритмите увличат в своето движение цялостния живот на хората и обществата: поведенията във всекидневието и естетическите преживявания, преместванията в пространството, както и порядъка на времето. Няма живот без ритъм, т.е. без различна подредба на фактите, които се повтарят, като неизменно комбинират периодичност и прекъсване. През последните два века много философи, социолози, антрополози, музиколози проявяват интерес към социалните ритми, за които още Марсел Мос казва, че определят представите за времето. Досега обаче няма история на ритмите, която да съпоставя съвременното възприемане на ритъма с това в миналото. В ... |
|
Ключова творба, чието разтърсващо въздействие е сравнимо с това на „По пътя” на Джак Керуак - „библията” на самия Дилън... Смразяващи кръвта метафори изникват една след друга: полунощ, убийства, огън. Четенето на тази книга е равносилно на това да влезеш под кожата на поета, на поета на нашето време. Кайл Смит, „Пийпъл“ Хроники... истинска наслада. Не става дума за типичната автобиография, проследяваща един живот от начало до край, а за едно ярко, очарователно и невероятно откровено четиво. Дилън изземва собствената си история от ръцете на биографите си... Хиляда професори, събрани накуп, не носят в себе си толкова ... |