Повече от половин век живописта на Анета Драгушану е станала неотменна част от най-доброто, създадено в българското изкуство през този период. Удивително е това нейно свойство да изважда от видимото същината на нещата в почти кристален образ. А това не е възможно, ако пътят не минава през сърцето. Неизтощим труженик като своите герои, Анета Дръгушану е всеки ден в ателието пред статива. А ние, нейните почитатели, сме в очакване на новите ѝ творби. ... |
|
Книгата от Проф. Валентин Ангелов на издателство "Абагар" разглежда темата за българското изкуство. ... |
|
Българската телевизия 1959-1990. ... Първата по рода си христоматия, свързана с изследване на телевизионната история у нас. В сборника се представят малко познати или непознати документи за създаването, утвърждаването и развитието на Българската телевизия. Водещ принцип при подреждане на документите е хронологичният. Основен източник е Централният държавен архив. Използват се сведения за БТ от конгресите на БКП. В подбора на източниците са включени публикации в печата и специализирани списания, чрез които се проследяват историческите явления и процеси в българската телевизионна област. Предложени са за анализ архивни ... |
|
Поколението, към което принадлежи Валентин Старчев (1935 г.), развива изключителна адаптивност към създалите се условия българските творци да мислят за изкуството си през неговите "пластически стойности", пренасяйки целия репертоар от революционни, исторически и социални сюжети в богата на деформации и фактури модернистична изказност. Валентин Старчев съумява да съчетае скулптурна с архитектурна форма, така че да скъса монотонната разказвателност на реализма и да изгради символи с възможности за различни интерпретации. След специфичната архитектоника и периодичното връщане към един и същи сюжет, широкият мащаб ... |
|
Едно от най-престижните издания на Института за изкуствознание е Енциклопедия на изобразителните изкуства в България. През 1981 година от печат излиза първият том (А — М), а през 1987 година — вторият (М — Р). С третия том (С — Я) се затваря цикълът на този капитален труд. Текстовете, намерили място в Енциклопедия на изобразителните изкуства в България, са научно изследване на факти и събития, свързани с историческото развитие на пластическите изкуства по българските земи — от праисторическата епоха до наши дни. Засегнати са всички видове и жанрове на пластическото изкуство — живопис, графика, скулптура, монументални и ... |
|
Интересува ли Ви бъдещето на скулптурата, настоящето, естетиката и развитието ѝ? Тази книга ще Ви бъде от полза. Елементална скулптура е изведена теория, основана върху съществуваща, но не и изследвана тенденция 3а взаимоотношенията между скулптура и природа. Изследването разкрива контекста на местата, обитавани от скулптурата, и тяхното влияние върху нея. Теорията е представена в концептуален и практически аспект през погледа на действащ скулптор. Авторът съпоставя скулптурата с други изкуства и поставя акцента върху спецификите на съвременната скулптура, променила радикално това изкуство, от всичко съществуващо до ... |
|
Монографията "Художественото произведение като автопоетическа система" събира интерпретации на емблематични явления в съвременното изкуство: Флуксус (Джон Кейдж, Нам Джун Пайк, Волф Фостел, Дитер Рот); акционно изкуство (Йозеф Бойс); московски концептуализъм (Андрей Монастирски, Лев Рубинщейн, Иля Кабаков, Дмитрий Пригов); съвременна живопис (Мартин Кипенбергер); видеоарт (Бил Виола). Отделните студии са обвързани с един водещ концепт: как произведението на визуалните изкуства се "самосъздава" в рамките на собствената си затворена оперативна система. В режим на автопоезис произведението получава ... |
|
"По-лесно е да пишеш за другите, по-трудно - да пишеш за себе си, макар че тези други са твоето собствено огледало... Книгата съдържа 50 авторски рисунки с туш и източна четка (суми-е), поезия и кратка проза - повлияна от източните форми хайку, хайбун и дзуйхитцу (стил, в който Сей Шонагон е писала своите "Записки под възглавката"), както и ръчно изписани заглавия с туш. В нея централно място заема моят литературен и духовен задочен разговор с Далечния Изток." Венелина Петкова "Какво ли не са побрали страниците на тази книга! Начала и морета, минало и настояще, падащи и летящи неща, луна и любов, ... |