Неотдавна, през 2014 г., се изпълниха 300 години от първата поява на "Монадология" – малкия и същевременно кристално ясен и съдържателен текст на големия Готфрид Вилхелм Лайбниц , за когото най-честото определение е "универсален гений". Универсална – в буквалния, но и в най-широкия смисъл на думата е неговата философия, която той определя като "система", гъвкаво отразяваща целия свят – света-универсум, но не как да е, а именно по начина на "живото цяло" на Платон . Универсални във висока степен са самият живот на Лайбниц, неговото мислене, интереси, открития в областите на ... |
|
Четириезично издание на френски език, немски език, латински език и български език. ... Изданието е допълнено с принципи на природата и благодатта, основи на разума и места от Теодиция, посочени от автора. Във философията като "чисто мислене" извън историкобиографичен контекст, бездруго рядко обсъждан при издребняването на науките, обикновено се подминават условията, довели до едно от най-влиятелните онтологически построения на Новото време: "Монадологията". Изобщо проблемът за онтологията, с който по-късно и най-вече в Германия ще се злоупотребява тъй много от Кант до Хайдегер, се поставя ... |
|
Немската класическа философия - тръгнала през 1517 г. от 95 Тези на Лутер и превода на Библията на народен език, селските въстания и стремежа към имуществена общност - е незаобиколимата идейна част на световно-историческите промени. С примери от биографиите, сравнения и обяснения на основните понятия и разностранното влияние на мислители като Лайбниц , Бьоме, Волф, Кант , Шилер, Фихте, Шелинг, Хегел , Фойербах и техни последователи и критици, тази философия се представя за пръв път у нас в пълния си облик, онагледен и с преводи на части от най-въздействащите произведения. Това представяне се опитва да излекува ... |
|
Смислови пространства в сравнителна перспектива. ... Книгата "Словесни и музикални дискурси от епохата на барока" на д-р Лора Недялкова е основана на докторската ѝ дисертация. В нея се изследва немската барокова култура със средствата на съвременната семиотика и по-конкретно на семантиката на А. Ж. Греймас и Фр. Растие. Поставя се проблемът за степента на сходство и различие между значенията в отделните дискурси. Прави се сравнителен анализ на текстове от философията (Лайбниц), литературата (Гримелсхаузен, Пикандер и други) и музиката (Й. С. Бах). Поставят се основите на една съвременна семантика на ... |