store.bg - бързо, лесно и удобно
store.bg - бързо, лесно и удобно!
Използваме бисквитки, за да осигурим възможно най-доброто преживяване в нашия уебсайт. За да работи store.bg правилно е необходимо съгласие с употребата им!
Детайлни настройки
Съгласен съм с бисквитките
Грижа за клиента   |   За контакти
Начало   Книги    Изкуство    Кино    Бернардо Бертолучи : Прелестно обсебен
Начало   Книги    ...    Кино  
Търсене
Хиляди книги на
супер изгодни цени
Книги
Списания

Бернардо Бертолучи
Прелестно обсебен

Цена:  18.00 лв.
Цена за доставка за гр. София - 2.90 лв.
Безплатна доставка за София при поръчка над 50 лв.
За цена и срок извън гр. София кликни тук.
Тази книга може да бъде доставена в дните:
Четвъртък 04-06-2020 г., Петък 05-06-2020 г. или
Понеделник 08-06-2020 г.
Тази книга може да бъде доставена в София и
експресно за 4 часа в работно време.
Услугата "експресна доставка" може да се избере на 2-ра стъпка от създаването на поръчка, ако всички продукти в кошницата са с възможност за експресна доставка и се изпълнява между 10 ч. ÷ 20 ч. в работни дни!
Продукт#189329
ВидКнига
НаличностДа, на склад в store.bg
Физически наличен в основния склад на store.bg
Издадена04-11-2016 г.
ИздателствоКолибри
Категории
КорицаМека
Страници288
Размери13.00 / 20.00 / 2.00 cm
Тегло0.282 kg
EAN9786191509447
ISBN9786191509447
  • Описание
  • Откъс от книгата
Книгата е част от "Библиотека "Амаркорд" на издателство "Колибри".
Бернардо Бертолучи нарича "Прелестно обсебен" "книгата, която не знаех, че съм написал". В нея той разказва за филмите си, за учителите и приятелите си, за спътниците си в живота. В продължение на четиресет години Бертолучи не пропуска да издигне глас, когато е нужно, за да коментира събития и факти от света на киното със своята ясна мисъл, любов към киното, гражданско чувство и етичност - текстове, на пръв поглед фрагментарни, но всъщност напълно адекватни на актуалността на събитията. Книгата на съставителите Фабио Франчоне и Пиеро Спила е сякаш един поглед от високо, един дълъг фарт върху творческия път на големия майстор. Тя представя собствените разсъждения на Бертолучи по отношение на филмите и начина, по който се ражда идеята за тях, от дебюта му с "Жертвата" и "Преди революцията", през скандалния "Последно танго в Париж", филм, чието копие е "изгорено на кладата", до успеха с "Двайсети век" и "Последният император", "Чай в пустинята", "Малкият Буда" и по-новите "Обсадата" и "Мечтатели".
"Сънят на еквилибриста ("Последният император").
Днес, когато "Чай в пустинята" се отдалечава от мен, покачен на камилски крака - кльощави, но неуморни, - ме връщате в мислите към "Последният император". Първата ми свободна асоциация е един постоянно завръщащ се сън от лятото на 1986 г., няколко седмици преди началото на снимките. Опнали са едно извънредно дълго въже над Забранения град в посока север-юг и аз съм еквилибристът на него. Винаги съм имал страх от високото, така че гледам надолу с ужас. Виждам големия лабиринт - архитектурни модули във формата на Н, които се повтарят, докъдето поглед стига - двор след двор, сграда след сграда. 999 стаи и половина, не десет хиляди, защото тази цифра принадлежи на императора, Син на Небето и Господар на десетте хиляди години.
Колко пъти по време на огледите се случваше да попитаме китайските ни водачи кой е проектирал този павилион, кой е изваял тази костенурка, кой е нарисувал онзи жерав. Изпадаха в затруднено положение, усмихваха се и винаги отговаряха повече от уклончиво: династия Чин, 1644 - 1911 г.

Идеята за изкуството като общо благо (а и обща креативност) и безразличието към художника като индивид е една от най-трудните за възприемане от всички китайски странности; въпросът, който си задавам по време на почти ежедневните ми посещения на снимачния терен, където ни предстои да снимаме през първите 10 седмици, е все един и същ, натрапчив: коя е тайната на Забранения град? Еквилибристът се приземява без поражения в полумрака на павилиона "Небе без Облаци", точно пред един малък празен трон. Наоколо са разпръснати стотици тронове и никой император никога не е сядал на тях, но точно този тук крие отговора на въпроса ми.

Крайното предназначение на големия лабиринт е безкрайното повторение на присъствието отсъствие на императора. Над 20 000 китайски туристи, надошли от най-далечните кътчета на тази безбрежна страна, посещават Забранения град всеки ден, устремили поглед в търсене на следи от имперския мит. Раси, езици, най-различни култури се събират в един общ спомен. Всеки ден се повтаря чудото на мирното превземане на Зимния дворец и по този начин легендата оживява всеки ден. Цялото съществуване на Пу И е обусловено от повторението, или по-точно от принудата да изживява екстаза от първата коронация, когато малкият император изтичва от амниотичната тъмнина на Залата на Върховната Хармония към жълтата завеса, издута като платно, която му показва външния свят и го потапя в морето на детските фантазии. В онзи ден Пу И се появява на бял свят като император и като мъж. Ако попада в капана на японците, вече пораснал, не е ли заради изкушението да бъде коронясан още веднъж за император и съответно отново да се възроди? И нима освобождението му от затвора по времето на Мао, през 1959 г., преходът от мрака на "не-познаването" към светлината на "социалистическото съзнание", не се подчинява на същия механизъм, на същото изкушение?

Нещото, което никога повече няма да изпита, е тръпката на всемогъщество, която преминава през него, когато, тригодишен, преминава жълтата завеса и открива пред себе си един свят от възрастни, коленичили в дълбок поклон. От Фройд знаем, че всички деца са императори в домашната си среда и че си мислят, че могат да убиват и да възкресяват с мисълта. За Пу И тези фантазии се превръщат в реалност. От три- до 10-годишна възраст си играе на император, наказва и помилва, докато проглежда и си дава сметка, че е само владетел в един празен театър. Съвсем скоро разбира, че всемогъществото има извънредно висока цена, загубата на свободата; всеки път, когато се чувства император, се чувства и затворник. Затова се превръща в псевдоактьор и се научава да играе собствения си живот - първо в пустия театър на Забранения град, след това в клаустрофобичния, оперетен и трагичен зимен Манджоу-Го и накрая в затворите на Мао.

Неслучайно Пу И ще умре точно в началото на културната революция, когато събитията брутално ще заличат смисъла на това, което е научил през годините на превъзпитание: драконът, преминал през болезнена метаморфоза и превърнал се в човек, става жертва на зловеща шега на историята. Обединяващата фигура, която събира влюбените погледи на безкрайните китайски тълпи, вече е променена, но още я има. Сега носи името Мао Дзедун. Не е тайна, че по време на превъзпитанието на Пу И Мао се информирал за здравето на онзи, когото шеговито наричал свой предшественик. Преходът на Пу И от император към обикновен гражданин би могъл да бъде обобщен така: в китайската традиция императорът е идеалният модел за всички граждани. В своето измъчено и противоречиво съществуване той така и не успява да изпълни тази функция. Може би едва когато се превръща в гражданин, става всъщност образцов гражданин. Следователно всеки образцов гражданин е способен да постигне по някакъв начин същността на императора.

Това е парадокс и към него трябва да се отнесем с лекота. Но както казва Кокто, "предпочитам митологията пред историята, защото историята тръгва от истината и свършва в лъжата, докато митологията тръгва от измислицата и върви в посока към истината".

Една от първите снимки в тази книга (дали и тя не е "забранена" като Града, при положение че е доловила хипнотичното въздействие на неговите лабиринти?) е тази на Пу И като юноша, който ходи по покривите, стъпил върху керемидите от глина и порцелан, заснет от Реджиналд Джонстън. Жалко, че не го срещнах в съня си, кой знае - жълтото въже на еквилибриста може би щеше да промени неговата съдба, вместо да променя моята.
(Из "Последният император. История на едно пътуване към Запада", съставител Марчело Гарофало, Полиграфически институт и Държавен монетен двор, Рим, 1991 г.)

Материали. Онази вечер не бях поканен.
По отношение на списъка с номинациите за "Оскар", присъдени на нашето кино, изпитвам противоречиви чувства, вариращи от ентусиазма на футболния запалянко пред наближаващото световно първенство до разочарованието и отказа да повярвам, до възмущението, че в него отсъстват много от имената и заглавията, които са моите талисмани в историята на италианското кино - такава, каквато я виждам аз. Разбира се, книги като "Италианците в Холивуд" успяват да изтъкнат колко много наши филми са представяни там с успех в течение на времето и с каква безпощадна бързина именно времето, което ги е отнело от нас, щедро ни ги възвръща. За мен се равнява почти на "специален ефект" номинацията за най-добър сценарий за Конформистът и няколко години по-късно за най-добра режисура за "Последно танго в Париж". Още повече че доколкото си спомням, във втория случай не бяха ме поканили на вечерта на Оскарите. А може би истината е, че възбудата и шумът около филма обвиха целия онзи период в нещо като сънен воал. Тази книга допринася за разкъсването на този воал.

Артисти и занаятчии, събрани в едно, ни напомнят, че филмът е колективно дело и че това старо средство, наречено филмова лента, има магическото свойство да попива творческата съзидателност на всички онези, които се движат и мислят, и живеят около камерата. Има и режисьори, които са склонни към изолация, но явлението касае и тях. В моя случай бих казал, че то е дори допълнително провокирано. Моите филми са като къщи с широко отворени врати и прозорци: в тях всички могат и трябва да влязат. Пример за това е груповата снимка, заснета веднага след получаването на девет награди "Оскар" за "Последният император". Кой би могъл да направи разлика, в онова състояние на блаженство и детинска еуфоричност, между усмивките на "занаятчиите" и тези на артистите? Нещо повече, кой би могъл да направи разлика между един филм и хората, които са го направили?

Да се припомни миналото на нашето кино, което означава да се припомни миналото на страната ни, ми се струва добра идея, съвсем навременна в началото на това хилядолетие, което ни заварва разтревожени от сблъсъка с промяната, настъпила в киното. Достигнали сме края на една фаза и сме пред началото на друга. Скоро киното вече няма да бъде каквото го познаваме, може би и ще се казва различно. Един бърз поглед назад може да ни помогне също да се изправим смело пред италианската действителност, която в момента ни е трудно да приемем.
(Из "Италианците в Холивуд", под редакцията на Силвия Бидзио, изд. "Гремезе", Рим, 2002 г.)"
Из книгата
Рейтинг
Рейтинг: 10.00 / 1 глас 
За да оцените книгата "Бернардо Бертолучи : Прелестно обсебен", изберете цифрата отговаряща на Вашата оценка по десетобалната система:



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Други интересни предложения
Мнения на посетители
 

Ако искате да сте първият дал мнение за тази книга, направете го сега!

Вашето име:
Тип:
e-mail:
Мнение:
 
Важна информация!
Мненията, които най-добре описват книгата, ще бъдат видими при всяко посещение на страницата. За да видите всички останали мнения, моля натиснете бутона "Покажи всички мнения". Без предупреждение ще бъдат изтривани коментари с обидно, расистко, клеветническо или друго съдържание, което нарушава добрия тон.
Закупилите тази книга, купуват също
Стефан Данаилов : Романът на моя живот - Стефан Данаилов, Георги Тошев - книга

Стефан Данаилов
Романът на моя живот


Стефан Данаилов, Георги Тошев

Книгомания
Цена:  19.90 лв.
Продуктът е сред най-продаваните в store.bg
Продуктът е представен с видео материали
Продуктът е представен с вътрешни страници
"Романът на моя живот" е богато илюстрирана автобиография, написана в съавторство с журналиста и продуцента Георги Тошев. На дългите разговори между двамата дължим дълбочината на емоциите и откровенията в тази книга. В нея има и смешни случки от детските пакости, и забавни истории от снимачните площадки, и неизвестни досега подробности за политическите битки на Стефан Данаилов. Описани са срещите му с Тодор Живков, Симеон Сакскобургготски и други лидери от близкото минало и настоящето. Ламбо ясно дава да се разбере, че актьорската професия е по-важна за него от политическата му кариера. А също и че съпругата ...
Под игото на съвременен български език - Иван Вазов - книга

Под игото на съвременен български език


Иван Вазов

Византия
Цена:  15.00 лв.
Възможна е експресна доставка само за 4 часа в рамките на София, в работни дни от 10:00 до 20:00 часа.
Продуктът е представен с видео материали
Продуктът е представен с вътрешни страници
Пълен текст на "Под игото" на съвременен български език. ... "Преведохме романа "Под игото" на съвременен български език, за да може да го прочетат младите хора. В текста са променени над 6000 думи и изречения, които са неразбираеми за съвременните млади българи. За да се усети атмосферата на тогавашната епоха, с чувство за мярка са запазени само онези непознати думи, които я характеризират. Запазени са и изрази, които се използват в днешния български език, но не се познават от всички. Обяснени са много понятия от историята, митологията и др. Поясненията, направени от преводача (1885 наброй), са ...
Хари и Меган - Кейти Никол - книга

Хари и Меган


Кейти Никол

Hybrid books
Цена:  19.00 лв.
Възможна е експресна доставка само за 4 часа в рамките на София, в работни дни от 10:00 до 20:00 часа.
Продуктът е представен с видео материали
Продуктът е представен с вътрешни страници
Завладяващ портрет на един от най-популярните членове на британското кралско семейство! ... Принц Хари пленява сърцата на кралските почитатели по цял свят още с най-ранните си публични появи като дяволит червенокос малчуган. Авторката Кейти Никол - хроникьорка на британската кралската фамилия - разказва увлекателно за своенравния принц бунтар, разкрива какво е да израснеш като кралска особа, отношенията между Хари и майка му, проблемните му младежки години и как военната служба в Афганистан го е вдъхновила да остави свое наследство - Invictus Games. Как общува Хари с членовете на семейството си? Кое е тайното му " ...
Риск печели, риск губи - Джефри Арчър - книга

Риск печели, риск губи


Джефри Арчър

Бард
Цена:  17.99 лв.
Възможна е експресна доставка само за 4 часа в рамките на София, в работни дни от 10:00 до 20:00 часа.
Първа книга от серията за "Детектив Уилям Уоруик". ... Уилям Уоруик е син на виден лондонски адвокат. За ужас на баща си, кралски адвокат сър Джулиън Уоруик, той решава, че няма да стане юрист като него и като сестра си Грейс и ще влезе в лондонската полиция. След университета Уилям започва кариерата, която ще оформи живота му: от ранните му години като патрулиращ полицай под зоркото око на неговия наставник Фред Йейтс, до първия му случай с големи залози като млад и зелен детектив в отдела за изкуства и антики на Скотланд Ярд. Докато разследва кражбата на безценна картина на Рембранд от музея "Фицмалън& ...
Клинт Истууд - Дъглас Томпсън - книга

Клинт Истууд


Дъглас Томпсън

Premium books
Цена:  19.00 лв.
Възможна е експресна доставка само за 4 часа в рамките на София, в работни дни от 10:00 до 20:00 часа.
Продуктът е представен с видео материали
Продуктът е представен с вътрешни страници
Клинт Истууд е истинска жива легенда. Вече над петдесет години той властва в Холивуд, а успехите му на екрана и зад снимачната камера са му осигурили място в историята на киното наравно със суперзвезди като Марлон Брандо, Джон Уейн и Робърт де Ниро... "Клинт Истууд" ни разкрива човека зад мита. Авторът на бестселъри Дъглас Томпсън ни представя ексклузивни интервюта със звездата, за да ни обрисува цялостен портрет на забележителния актьор и режисьор. "Клинт Истууд" ни показва върховете в достиженията на една от най-големите знаменитости в историята на филмовото изкуство още от най-ранните му дни - от ...
Никога не се предавайте - Афоризми и анекдоти - Уинстън Чърчил - книга

Никога не се предавайте - Афоризми и анекдоти


Уинстън Чърчил

Пергамент Прес
Цена:  5.99 лв.
Възможна е експресна доставка само за 4 часа в рамките на София, в работни дни от 10:00 до 20:00 часа.
Продуктът е представен с видео материали
Продуктът е представен с вътрешни страници
"Никога не се предавайте – никога, никога, никога, никога; нито за големи, нито за малки неща; нито за значими, нито за незначителни; никога не се предавайте, освен на убежденията си за чест и здрав разум. Никога не отстъпвайте пред силата; никога не отстъпвайте пред очевидно превъзхождащия ви противник." "Присъщият порок на капитализма е неравното разпределяне на благата; присъщата добродетел на социализма е равното поделяне на нищетата." "Голфът е игра, чиято цел е една много малка топка да бъде вкарана в още по-малка дупка с инструменти, които са крайно непригодни за целта." " ...
Как да бъдеш чужденец. Как да бъдеш упадъчен - Джордж Майкс - книга

Как да бъдеш чужденец. Как да бъдеш упадъчен


Джордж Майкс

Колибри
Цена:  15.00 лв.
Преди има-няма 30 години “Колибри” издаде този шедьовър на Джордж Майкс (а може би сега ще го преименуват отново на Дьордь Микеш?) и книгата се превърна в култово четиво за мнозина, запознати и запознаващи се с идиосинкразиите на англичаните през очите на натурализирал се в страната унгарец. По молба на много от нашите читатели поднасяме второ издание и го посвещаваме на БРЕКЗИТ… За автора: Джордж Майкс (1912 - 1987) е роден в Будапеща като Дьордь Микеш и гради успешна журналистическа кариера до 1941г., когато вестникът, за който работи, го изпраща за две седмици в Лондон да отрази Мюнхенската криза. Майкс се влюбва в ...
Изпитанията на Аполон - книга 1: Скритият оракул - Рик Риърдън - книга

Изпитанията на Аполон - книга 1: Скритият оракул


Рик Риърдън

Егмонт
Цена:  14.90 лв.
Възможна е експресна доставка само за 4 часа в рамките на София, в работни дни от 10:00 до 20:00 часа.
Продуктът е представен с видео материали
Продуктът е представен с вътрешни страници
Обичаният разказвач на митове и легенди Рик Риърдън се завръща към любимците на всички - Пърси Джаксън, Анабет, Джейсън и компания, с първата книга от новата си поредица "Изпитанията на Аполон". "Вината е твоя. Сега ще си понесеш последванията. Можете ли да повярвате - Зевс обвинява мен за битката с Гея?! Само защото великата богиня на земята съумя да подмами едно от чедата ми - Октавиан - да потопи гръцките и римските герои в братоубийствена война, която едва не срути западната цивилизация... Защо, в името на Тартара, да съм виновен аз?! Остави другото, но сега съм прокуден от Олимп в тялото на ...
Аз съм българче. Стихотворения - книга

Аз съм българче. Стихотворения


СофтПрес
Цена:  4.99 лв.
Продуктът е представен с вътрешни страници
Вазов, Славейков, Ран Босилек, Чинтулов, Михайловски, Ботев, Каравелов, Вапцаров, Дебелянов и др. ... Сборникът със стихотворения "Аз съм българче" съдържа емблематични стихотворения на патриотична тематика, писани от някои от най-големите имена в българската литература. Много от тях са включени в учебната програма на българските училища. Те учат малкия читател на родолюбие, запознават го със знакови фигури от българската литература и му отварят вратата към богата палитра от исторически и фолклорни образи, с които всеки българин трябва да е откърмен. Поредицата "Българска класика" среща читателя с ...
Нарисуваната целувка - Елизабет Хики - книга

Нарисуваната целувка


Елизабет Хики

Кръг
Цена:  16.00 лв.
Продуктът е представен с видео материали
Продуктът е представен с вътрешни страници
"Завладяваща! Нещо повече от любовна история..." в. "Ню Йорк Таймс" "Удивителна картина на стара Виена!" в. "Куриър" Густав Климт, един от големите художници в света на изкуството, оживява в този вълнуващ и страстен роман за неговото творчество, съмишленици и най-вече за жените, които са го вдъхновявали. Най-значимата от тях - Емилие Фльоге, той увековечава в прочутата си картина "Целувката" и тъкмо на нея Елизабет Хики посвещава литературния си дебют. Емилие Фльоге и Густав Климт имат разтърсваща, трудна, продължила цял живот връзка. Срещат се, когато тя е само ...
Райна Княгиня : Автобиография - книга

Райна Княгиня
Автобиография


Сдружение "Българска история"
Цена:  9.00 лв.
Продуктът е представен с вътрешни страници
В "Райна Княгиня. Автобиография" откриваме спомените на панагюрската учителка Райна Футекова, която свързва трайно житейския си път със съдбата на поробена, а сетне и на свободна България. Разказът от първо лице ни разкрива непознати факти за подготовката и сраженията на Априлското въстание, но сякаш най-въздействащи в книгата са събитията, видени през очите на обикновените хора - тези, за които свободата е съкровен блян. Страниците ни позволяват да се пренесем в пролетните дни на 1876 година, да усетим всеобщата надежда за успех на революционното дело и да почувстваме ентусиазма и щастието на онези, които ...
Шонда Раймс : Годината, в която казвах "да" - книга

Шонда Раймс
Годината, в която казвах "да"


Прозорец
Цена:  15.00 лв.
Продуктът е представен с видео материали
Продуктът е представен с вътрешни страници
Как да преодолеем собствените си граници. От сценаристката на "Анатомията на Грей" и "Скандал". ... Тя е успешна сценаристка, режисьорка и продуцентка. Нейните сериали "Анатомията на Грей", "Частна практика" и "Скандал" промениха не само шоубизнеса, но и нагласата към различните по целия свят. Безкомпромисна работохоличка, осиновила и отгледала 3 деца, Шонда Раймс е оценена от критиката и е получила безброй награди за творчеството и приноса си за общественото развитие. Кой тогава би помислил, че тази жена е плах и стеснителен интроверт и наема агент за публичните си ...

Бернардо Бертолучи
Прелестно обсебен

Поръчай през телефона си сега.
Лесно е!
Цена:  18.00 лв.
Цена за доставка за гр. София - 2.90 лв.
Безплатна доставка за София при поръчка над 50 лв.
За цена и срок извън гр. София кликни тук.
Тази книга може да бъде доставена в дните:
Четвъртък 04-06-2020 г., Петък 05-06-2020 г. или
Понеделник 08-06-2020 г.
Тази книга може да бъде доставена в София и
експресно за 4 часа в работно време.
Услугата "експресна доставка" може да се избере на 2-ра стъпка от създаването на поръчка, ако всички продукти в кошницата са с възможност за експресна доставка и се изпълнява между 10 ч. ÷ 20 ч. в работни дни!
Продукт#189329
ВидКнига
НаличностДа, на склад в store.bg
Физически наличен в основния склад на store.bg
Издадена04-11-2016 г.
ИздателствоКолибри
Категории
КорицаМека
Страници288
Размери13.00 / 20.00 / 2.00 cm
Тегло0.282 kg
EAN9786191509447
ISBN9786191509447
Описание
Книгата е част от "Библиотека "Амаркорд" на издателство "Колибри".
Бернардо Бертолучи нарича "Прелестно обсебен" "книгата, която не знаех, че съм написал". В нея той разказва за филмите си, за учителите и приятелите си, за спътниците си в живота. В продължение на четиресет години Бертолучи не пропуска да издигне глас, когато е нужно, за да коментира събития и факти от света на киното със своята ясна мисъл, любов към киното, гражданско чувство и етичност - текстове, на пръв поглед фрагментарни, но всъщност напълно адекватни на актуалността на събитията. Книгата на съставителите Фабио Франчоне и Пиеро Спила е сякаш един поглед от високо, един дълъг фарт върху творческия път на големия майстор. Тя представя собствените разсъждения на Бертолучи по отношение на филмите и начина, по който се ражда идеята за тях, от дебюта му с "Жертвата" и "Преди революцията", през скандалния "Последно танго в Париж", филм, чието копие е "изгорено на кладата", до успеха с "Двайсети век" и "Последният император", "Чай в пустинята", "Малкият Буда" и по-новите "Обсадата" и "Мечтатели".
Откъс от книгата
"Сънят на еквилибриста ("Последният император").
Днес, когато "Чай в пустинята" се отдалечава от мен, покачен на камилски крака - кльощави, но неуморни, - ме връщате в мислите към "Последният император". Първата ми свободна асоциация е един постоянно завръщащ се сън от лятото на 1986 г., няколко седмици преди началото на снимките. Опнали са едно извънредно дълго въже над Забранения град в посока север-юг и аз съм еквилибристът на него. Винаги съм имал страх от високото, така че гледам надолу с ужас. Виждам големия лабиринт - архитектурни модули във формата на Н, които се повтарят, докъдето поглед стига - двор след двор, сграда след сграда. 999 стаи и половина, не десет хиляди, защото тази цифра принадлежи на императора, Син на Небето и Господар на десетте хиляди години.
Колко пъти по време на огледите се случваше да попитаме китайските ни водачи кой е проектирал този павилион, кой е изваял тази костенурка, кой е нарисувал онзи жерав. Изпадаха в затруднено положение, усмихваха се и винаги отговаряха повече от уклончиво: династия Чин, 1644 - 1911 г.

Идеята за изкуството като общо благо (а и обща креативност) и безразличието към художника като индивид е една от най-трудните за възприемане от всички китайски странности; въпросът, който си задавам по време на почти ежедневните ми посещения на снимачния терен, където ни предстои да снимаме през първите 10 седмици, е все един и същ, натрапчив: коя е тайната на Забранения град? Еквилибристът се приземява без поражения в полумрака на павилиона "Небе без Облаци", точно пред един малък празен трон. Наоколо са разпръснати стотици тронове и никой император никога не е сядал на тях, но точно този тук крие отговора на въпроса ми.

Крайното предназначение на големия лабиринт е безкрайното повторение на присъствието отсъствие на императора. Над 20 000 китайски туристи, надошли от най-далечните кътчета на тази безбрежна страна, посещават Забранения град всеки ден, устремили поглед в търсене на следи от имперския мит. Раси, езици, най-различни култури се събират в един общ спомен. Всеки ден се повтаря чудото на мирното превземане на Зимния дворец и по този начин легендата оживява всеки ден. Цялото съществуване на Пу И е обусловено от повторението, или по-точно от принудата да изживява екстаза от първата коронация, когато малкият император изтичва от амниотичната тъмнина на Залата на Върховната Хармония към жълтата завеса, издута като платно, която му показва външния свят и го потапя в морето на детските фантазии. В онзи ден Пу И се появява на бял свят като император и като мъж. Ако попада в капана на японците, вече пораснал, не е ли заради изкушението да бъде коронясан още веднъж за император и съответно отново да се възроди? И нима освобождението му от затвора по времето на Мао, през 1959 г., преходът от мрака на "не-познаването" към светлината на "социалистическото съзнание", не се подчинява на същия механизъм, на същото изкушение?

Нещото, което никога повече няма да изпита, е тръпката на всемогъщество, която преминава през него, когато, тригодишен, преминава жълтата завеса и открива пред себе си един свят от възрастни, коленичили в дълбок поклон. От Фройд знаем, че всички деца са императори в домашната си среда и че си мислят, че могат да убиват и да възкресяват с мисълта. За Пу И тези фантазии се превръщат в реалност. От три- до 10-годишна възраст си играе на император, наказва и помилва, докато проглежда и си дава сметка, че е само владетел в един празен театър. Съвсем скоро разбира, че всемогъществото има извънредно висока цена, загубата на свободата; всеки път, когато се чувства император, се чувства и затворник. Затова се превръща в псевдоактьор и се научава да играе собствения си живот - първо в пустия театър на Забранения град, след това в клаустрофобичния, оперетен и трагичен зимен Манджоу-Го и накрая в затворите на Мао.

Неслучайно Пу И ще умре точно в началото на културната революция, когато събитията брутално ще заличат смисъла на това, което е научил през годините на превъзпитание: драконът, преминал през болезнена метаморфоза и превърнал се в човек, става жертва на зловеща шега на историята. Обединяващата фигура, която събира влюбените погледи на безкрайните китайски тълпи, вече е променена, но още я има. Сега носи името Мао Дзедун. Не е тайна, че по време на превъзпитанието на Пу И Мао се информирал за здравето на онзи, когото шеговито наричал свой предшественик. Преходът на Пу И от император към обикновен гражданин би могъл да бъде обобщен така: в китайската традиция императорът е идеалният модел за всички граждани. В своето измъчено и противоречиво съществуване той така и не успява да изпълни тази функция. Може би едва когато се превръща в гражданин, става всъщност образцов гражданин. Следователно всеки образцов гражданин е способен да постигне по някакъв начин същността на императора.

Това е парадокс и към него трябва да се отнесем с лекота. Но както казва Кокто, "предпочитам митологията пред историята, защото историята тръгва от истината и свършва в лъжата, докато митологията тръгва от измислицата и върви в посока към истината".

Една от първите снимки в тази книга (дали и тя не е "забранена" като Града, при положение че е доловила хипнотичното въздействие на неговите лабиринти?) е тази на Пу И като юноша, който ходи по покривите, стъпил върху керемидите от глина и порцелан, заснет от Реджиналд Джонстън. Жалко, че не го срещнах в съня си, кой знае - жълтото въже на еквилибриста може би щеше да промени неговата съдба, вместо да променя моята.
(Из "Последният император. История на едно пътуване към Запада", съставител Марчело Гарофало, Полиграфически институт и Държавен монетен двор, Рим, 1991 г.)

Материали. Онази вечер не бях поканен.
По отношение на списъка с номинациите за "Оскар", присъдени на нашето кино, изпитвам противоречиви чувства, вариращи от ентусиазма на футболния запалянко пред наближаващото световно първенство до разочарованието и отказа да повярвам, до възмущението, че в него отсъстват много от имената и заглавията, които са моите талисмани в историята на италианското кино - такава, каквато я виждам аз. Разбира се, книги като "Италианците в Холивуд" успяват да изтъкнат колко много наши филми са представяни там с успех в течение на времето и с каква безпощадна бързина именно времето, което ги е отнело от нас, щедро ни ги възвръща. За мен се равнява почти на "специален ефект" номинацията за най-добър сценарий за Конформистът и няколко години по-късно за най-добра режисура за "Последно танго в Париж". Още повече че доколкото си спомням, във втория случай не бяха ме поканили на вечерта на Оскарите. А може би истината е, че възбудата и шумът около филма обвиха целия онзи период в нещо като сънен воал. Тази книга допринася за разкъсването на този воал.

Артисти и занаятчии, събрани в едно, ни напомнят, че филмът е колективно дело и че това старо средство, наречено филмова лента, има магическото свойство да попива творческата съзидателност на всички онези, които се движат и мислят, и живеят около камерата. Има и режисьори, които са склонни към изолация, но явлението касае и тях. В моя случай бих казал, че то е дори допълнително провокирано. Моите филми са като къщи с широко отворени врати и прозорци: в тях всички могат и трябва да влязат. Пример за това е груповата снимка, заснета веднага след получаването на девет награди "Оскар" за "Последният император". Кой би могъл да направи разлика, в онова състояние на блаженство и детинска еуфоричност, между усмивките на "занаятчиите" и тези на артистите? Нещо повече, кой би могъл да направи разлика между един филм и хората, които са го направили?

Да се припомни миналото на нашето кино, което означава да се припомни миналото на страната ни, ми се струва добра идея, съвсем навременна в началото на това хилядолетие, което ни заварва разтревожени от сблъсъка с промяната, настъпила в киното. Достигнали сме края на една фаза и сме пред началото на друга. Скоро киното вече няма да бъде каквото го познаваме, може би и ще се казва различно. Един бърз поглед назад може да ни помогне също да се изправим смело пред италианската действителност, която в момента ни е трудно да приемем.
(Из "Италианците в Холивуд", под редакцията на Силвия Бидзио, изд. "Гремезе", Рим, 2002 г.)"
Из книгата
Книги от поредицата "Библиотека "Амаркорд"
Андрей Тарковски
Уловеното време
Възможна е експресна доставка само за 4 часа в рамките на София, в работни дни от 10:00 до 20:00 часа.
Продуктът е представен с вътрешни страници
Цена:  18.00 лв.
Иржи Менцел
Капризни години
Възможна е експресна доставка само за 4 часа в рамките на София, в работни дни от 10:00 до 20:00 часа.
Продуктът е представен с вътрешни страници
Цена:  25.00 лв.
Светлина, сянка и движение
Моят живот и моите филми

Фолкер Шльондорф
Възможна е експресна доставка само за 4 часа в рамките на София, в работни дни от 10:00 до 20:00 часа.
Продуктът е представен с вътрешни страници
Цена:  20.00 лв.
Ингмар Бергман
Латерна магика
Възможна е експресна доставка само за 4 часа в рамките на София, в работни дни от 10:00 до 20:00 часа.
Продуктът е представен с видео материали
Продуктът е представен с вътрешни страници
Цена:  20.00 лв.
Жан-Пол Белмондо
Хиляда живота струват повече от един
Продуктът е представен с видео материали
Цена:  18.00 лв.
Роман Полански
Роман за Полански
Цена:  22.00 лв.
Тед Кочев
Моят живот в киното: Режисьорска версия
Възможна е експресна доставка само за 4 часа в рамките на София, в работни дни от 10:00 до 20:00 часа.
Цена:  19.00 лв.
Пътеводител за озадачените. Разговори с Пол Кронин
Вернер Херцог
Възможна е експресна доставка само за 4 часа в рамките на София, в работни дни от 10:00 до 20:00 часа.
Продуктът е представен с видео материали
Цена:  32.00 лв.
Разговори със Скорсезе
Ричард Шикъл
Възможна е експресна доставка само за 4 часа в рамките на София, в работни дни от 10:00 до 20:00 часа.
Цена:  22.00 лв.
Територията на моята любов
Никита Михалков
Продуктът е представен с вътрешни страници
Цена:  18.00 лв.
Някога пак
Даян Кийтън
Продуктът е представен с вътрешни страници
Цена:  20.00 лв.
Смъртта е непотвърден слух
Емир Кустурица
Продуктът е представен с видео материали
Продуктът е представен с вътрешни страници
Цена:  14.00 лв.
Още книги от поредицата "Библиотека "Амаркорд"
Други интересни предложения
Иржи Менцел
Капризни години
Възможна е експресна доставка само за 4 часа в рамките на София, в работни дни от 10:00 до 20:00 часа.
Продуктът е представен с вътрешни страници
Цена:  25.00 лв.
Светлина, сянка и движение
Моят живот и моите филми

Фолкер Шльондорф
Възможна е експресна доставка само за 4 часа в рамките на София, в работни дни от 10:00 до 20:00 часа.
Продуктът е представен с вътрешни страници
Цена:  20.00 лв.
Разговори със Скорсезе
Ричард Шикъл
Възможна е експресна доставка само за 4 часа в рамките на София, в работни дни от 10:00 до 20:00 часа.
Цена:  22.00 лв.
Територията на моята любов
Никита Михалков
Продуктът е представен с вътрешни страници
Цена:  18.00 лв.
Смъртта е непотвърден слух
Емир Кустурица
Продуктът е представен с видео материали
Продуктът е представен с вътрешни страници
Цена:  14.00 лв.
Някога пак
Даян Кийтън
Продуктът е представен с вътрешни страници
Цена:  20.00 лв.
Последен дъх
Луис Бунюел
Продуктът е представен с вътрешни страници
Цена:  14.00 лв.
Лив Улман
Промяна
Цена:  15.00 лв.
Киното и останалият свят
Двоен поглед

Анджей Вайда
Продуктът е представен с вътрешни страници
Цена:  14.00 лв.
В клинч. Историята на моите филми
Фатих Акин
Продуктът е представен с вътрешни страници
Цена:  15.00 лв.
Назад към "Кино"
Диана Габалдон
Безплатна доставка за София, 2.90 за провинцията!
Намаление на хиляди книги