"Ако не можем да подчиним Кремъл, ще си построим свой", заявява героят на "Олигарх", крупният бизнесмен Платон Маковски. Кремъл се оказва костелив орех. Маковски е ликвидиран от наемен убиец. С разследването се заема провинциален следовател, който ще върне лентата назад, за да проследи възхода и смъртта на един от най-богатите хора в посткомунистическа Русия. "Олигарх" е заснет по романа "Големият пай" написан не от кой да е, а от заместник генералния директор на компанията "ЛогоВАЗ" Юлий Дубов. Генерален директор на тази компания е бил небезизвестният Борис Абрамович Березовски, или БАБ, както го наричат в Русия. Несъмнено Березовски е прототип на главния герой в книгата на Дубов, разказваща историята на обикновените инженери, учени, математици от епохата на перестройката, които започват да правят пари. История за схемите на източване на държавни фондове и превръщането на държавната собственост в частна. Отношенията любов-омраза с властта. Крупните финансови машинации. Междуособиците между самите олигарси. Домогванията на престъпния свят до олигарсите. Домогванията на властта до тях. Домогванията на самите олигарси до властта. Сливането на престъпност, едър бизнес и власт. Но режисьорът Павел Лунгин, който пише сценария заедно с драматурга Александър Бородянский разширява социално-психологическия периметър на своя филм. И превръща главния филмов персонаж в нещо повече от портрет на един конкретен човек. Лунгин напоследък работи във Франция, но всичките му филми са за Русия. Носител е на награда за режисура и приз за подбор на актьорски ансамбъл от Кан. Той твърди, че новобогаташите (олигарсите) са затихващ вид, появил се и измиращ пред очите ни - "Тези хора, които промениха коренно своя живот, преобърнаха понятията за държава, закони и власт. Придадоха друг смисъл на любовта, приятелството и парите въобще. Но вече се превърнаха в динозаври. Тяхното време изтече." Може и да не е прав, но филмът му "Олигарх" се превърна в най-касовото заглавие от последните десетилетия в Русия. Сравняват го с класическия "Гражданинът Кейн" на Орсън Уелс и с "Кръстникът" на Копола. Самият прототип - магнатът Борис Березовски не крие, че се чувства поласкан. И настоява, че времето на хора от неговата порода тепърва започва.