Според добре известната традиция, която започва с изследванията на Готлоб Фреге, смисълът винаги се осветлява във връзка с изказването и неговото значение. В тази традиция музикалният смисъл се тематизира в дискурсивната рамка, чието средоточие винаги остават музикалната знакова система и начините, по които в нея е означено или може да бъде означено музикалното. В перспективата на такова виждане винаги се изправя музикалният семиозис във всичките му семантични, синтактични и прагматични аспекти, а музикалният смисъл е търсен в екстензионално-интензионалните, денотативно-конотативните напрежения на музикалното изразяване. & ... |
|
Музиката и в частност музикалният опит са едновременно обект и основание на музикологията. Текстът третира рационалните и нерационалните аспекти в музикалната дейност и тяхното осмисляне в музикологичната рефлексия. От тази позиция стремежите и домогванията на класическата епистемология - в духа на философията на науката на XX век - да разработи абстрактен образцов научен метод за изследване на музиката се оказват релативистично начинание. Поредицата Музикална философия е посветена на усилията за всестранно осмисляне на музиката и музикалния опит като изходна позиция на музикалната философия и като нейна перспектива при ... |
|
"За естетиката е писано много и заедно с това твърде различно. Желаещият да навлезе в една теория на изкуството, обединяваща понятия, категории и принципи, бързо се обърква и уморява от различните гледни точки и стилове на изразяване. Част от авторите залагат на визуалните изкуства, за да докажат твърденията си, други са вещи в литературата, поезията или театъра. За киното се е изписало безчет в новото време. Музиката е по-труден материал за анализ. Тя е абстрактна като изразни средства, а и не е визуална. Нейната сюжетност е по-индиректна и не се обяснява толкова лесно. А и много изследователи не са толкова " ... |
|
"Разказваме, за да разберем. Словото не само ни свързва със света, но то е и така необходимата ни дистанция, за да можем да погледнем отстрани и отдалеч на живота, отвъд кипежа на настоящето. Единствено сред всички същества човекът е способен да се въздига в екстаз и да надскача самия себе си. Защото не само границите ни определят, но и способността ни за тяхното преодоляване и надмогване. Разказвайки обаче, ние създаваме и самите себе си. Езикът, обговаряйки света и нашето усещане за живота, се превръща в изначална форма на порива, на излизането и надскачането на собствените ни предели и предразсъдъци. Насладата ... |
|
Театри, трупи, постановки. ... Изданието обхваща процеси в дейността на 11 държавни и 50 частни трупи за опера, балет, оперета и мюзикъл в София, Стара Загора, Варна, Русе, Пловдив, Бургас, Плевен, Благоевград, Велико Търново, Лом, Казанлък, Кърджали, Ямбол, Видин, Ловеч, Пазарджик, Сливен, Добрич, Кюстендил — от тяхната предистория до края на 2001 г. Целта на авторите е да съхранят паметта за изминатия път от отделните музикални театри и да потърсят паралел в тяхното развитие, като покажат с изобилие от факти (репертоар, певци, постановки) и аргументи (естетика, път на развитие) принадлежността на българския музикален ... |
|
Компактдискът представя един почти непознат за българския любител на клавирната музика автор - Макс Регер. Още преди 70 години немският композитор Арнолд Шьонберг го признава за гений, но същевременно подчертава че “малко се знае за него”. Днес, думите на Шьонберг продължават да са валидни. И за това, че Регер продължава да не е сред особено популярните композитори. Може би защото Регер твори в епоха, когато в музикалното изкуство има най-разнообразни направления, често отричани или забравяни. Сам той попада ту във водите на късния романтизъм, ту се потапя в глъбините на бароковата полифония и естетика, търсейки нов път в ... |
|
Двуезични издания на български и английски език. ... "Да свирим на гъдулка" - част 1 "Да свирим на гъдулка" - част 1 е учебно помагало, предназначено за начинаещи. Представено е в две части - теоретична и практико-приложна. В теоретичната част са разгледани въпроси, свързани с: устройство на гъдулката и промени, настъпили по пътя на нейната еволюция; обслужване на гъдулката - настройка, струни, колофони, ключове, тунери и др.; нова схема за настройка на подгласните струни; постановка при гъдулковото свирене; психолого-педагогически фактори, оказващи влияние при заниманията с гъдулка; индивидуален ... |
|
Идеята за написване на това изследване възниква през годините на научно-изследователската, творческата и педагогическата ѝ работа в Нов български университет. Като преподавател в департамент "Музика", от 2000 година тя е част от творческия екип на проф. д-р Симо Лазаров, почетен професор на НБУ, създател на първата и единствена у нас специализация "компютърно музициране". Разработката фокусира вниманието върху творческата лаборатория на композитора Симо Лазаров. Като една плуралистично ориентирана личност, композиторът и изпълнител Симо Лазаров, който повече от 40 години работи за утвърждаване ... |
|
Трето издание. ... "Една празнина в областта на нашите хуманитарни науки досега стоеше незапълнена: цялостно изложение на бита и наследената от векове култура, в които е проявен творческият гений на българския народ. Публикациите и събраните материали в това отношение, освен че са непълни и несистемни, но са и твърде разхвърляни по разни периодически и непериодически наши и чужди издания, както и в архивите на Етнографския институт и музей при Българската академия на науките. В настоящото издание са нанесени много допълнителни и редица редакционни промени. На първо място книгата е снабдена с подробен раздел за ... |
|
"Историята на Фауст често се нарича трагическа. Драмата на Марлоу е озаглавена точно така: "Трагическата история на живота и смъртта на доктор Фауст". Но ако вземем предвид изискванията на Аристотел, които присъстват и в съвременното усещане за трагично, произведението на Марлоу не е трагедия, а поучителна история за греховния живот и заслужената вечна смърт на един порочен човек. Но това не е трагично - нито Аристотел би мислил така, нито ние. Трагизъм има тогава, когато някой не лош, а по-скоро даровит и енергичен човек пострада заради някакво сериозно заблуждение; както пострадва Креон в Антигона ... |
|
6 танцови измерения. ... Мила Искренова е естет с тънко чувство и моралист с остра присъда. Нейната фина човешка същност и хореографско въображение успяват да обединят несъвместими наглед неща. Като музикант винаги съм усещал в нейното творчество драстичен емоционален протест и високо стилово извайване на музикално - хореографски смисъл. Въпреки че съзирам обща тема във всички нейни спектакли, яркостта на палитрата са винаги различни. Не зная кога хореографската идея предшества музикалната, но при Мила смисловата яснота ръководи установяването на концепцията. Мила Искренова - хореограф, педагог, автор на статии и есета ... |
|
Изданието представя три от най-ярките опуси на Георги ТУТЕВ - представител на българския музикален авангард. Неголямото му творчество обхваща предимно камерно-инструменталните и симфонични жанрове. В тях се разкриват таланта, оригиналната художествена инвенция и композиторските умения на автора. Всяка от композициите е етап в неговото развитие, характеризиращо се с разгръщане на въображението, овладяване на изразните средства и тембровия диапазон на оркестъра, въвеждане и употреба на разнообразни техники, детайлно изработване на формата. Докато “Метаморфози за 13 струнни инструмента” очертава ранния етап в творческото му ... |